یک مطالعه جدید روی موش ها نشان می دهد قرار گرفتن زودهنگام در معرض آنتی بیوتیک ها ممکن است با تغییر باکتری های روده کودک، خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد.

بلایی که مصرف زودهنگام آنتی بیوتیک بر سر کودکان می‌آورد

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که آنتی بیوتیک ها می‌توانند به طور خاص تولید این دول پروپیونیک اسید (IPA) را در روده کاهش دهند، یک ماده بیوشیمیایی که برای محافظت طولانی مدت در برابر آسم ضروری است.

«بن مارسلند»، محقق ارشد و پروفسور ایمونولوژی دانشگاه موناش در استرالیا، گفت: «ما دریافتیم که نتیجه درمان آنتی‌بیوتیکی کاهش باکتری‌هایی است که IPA تولید می‌کنند، در نتیجه یک مولکول کلیدی که پتانسیل پیشگیری از آسم را دارد، کاهش می‌یابد.»

محققان دریافتند هنگامی که در اوایل زندگی به موش‌های آزمایشگاهی آنتی بیوتیک داده شد، بیشتر مستعد واکنش‌های آلرژیک به گرد و غبار شدند. آسم انسان معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ایجاد می‌شود.

به گفته محققان، این حساسیت به آلرژن‌های گرد و غبار در موش‌ها حتی پس از اینکه سطح میکروبیوم روده و IPA به حالت عادی برگشت، در درازمدت ادامه یافت.

محققان خاطرنشان کردند که این نشان می‌دهد که عملکرد IPA در ایجاد یک پاسخ ایمنی سالم به ویژه در اوایل زندگی مهم است.

علاوه بر این، هنگامی که موش‌ها در اوایل زندگی رژیم غذایی خود را با IPA تکمیل کردند، به طور مؤثری از آلرژی به گرد و غبار و آسم درمان شدند.

مارسلند در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در سال نخست زندگی می‌تواند تأثیر ناخواسته‌ای در کاهش باکتری‌هایی داشته باشد که سلامتی را ارتقا می‌دهند. ما اکنون از این تحقیقات می‌دانیم که آنتی بیوتیک ها منجر به کاهش IPA می‌شوند. همچنین دریافتیم که در اوایل زندگی برای بالغ شدن سلول‌های ریه ما حیاتی است، و آن را به یک کاندید برای پیشگیری اولیه از التهاب راه‌های هوایی آلرژیک تبدیل می‌کند.»

به گفته مارسلند، این یافته‌ها اهمیت ایجاد میکروبیوم روده پایدار در کودکان را تقویت می‌کند.

علاوه بر این، مکمل‌های غذایی غنی از IPA ممکن است به کودکان کمک کند تا از آسم در آنها پیشگیری شود. به گفته محققان، با این حال، این موضوع باید در انسان آزمایش شود، زیرا تحقیقات حیوانی همیشه در انسان صدق نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.